Ο Kodaly πίστευε ότι η μουσική μόρφωση είναι ένα αγαθό που μπορεί να αγγίξει
όλους τους ανθρώπους δίνοντας τους χαρά και αναβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής
τους και ότι όλοι οι άνθρωποι θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να την
αποκτήσουν.
Η μουσική εκπαίδευση του ανθρώπου, σύμφωνα με τον ίδιο, πρέπει να ξεκινά από
την παραδοσιακή μουσική της χώρας του, η οποία αποτελεί τη «μουσική μητρική
γλώσσα». Το πιο σημαντικό εργαλείο σε αυτή τη διαδικασία είναι η ανθρώπινη
φωνή. Η εκπαίδευση ξεκινάει πάντα από το τραγούδι, και η διδασκαλία του
οργάνου πρέπει να ξεκινάει μετά από πολλή φωνητική εξάσκηση και γνώση της
σημειογραφίας.
Στο μουσικοπαιδαγωγικό αυτό σύστημα, ο Kodály χρησιμοποίησε μία καινοτομία του John Curwen (1816-1880) που ήταν γνωστή ως “φωνομιμικά σύμβολα”
Οι κινήσεις-σύμβολα του χεριού ή αλλιώς χειρονομική αναπτύχθηκε
από τον John Curwen στην Αγγλία το 1870 και στη συνέχεια προσαρμόστηκε
και χρησιμοποιήθηκε στα ουγγρικά σχολεία. Πρόκειται για ένα σύστημα
όπου κάθε κίνηση του χεριού αντιστοιχεί σε μία νότα και έχει στόχο τη
σίγουρη απομνημόνευση των φθόγγων και των μελωδικών διαστημάτων. Οι
κινήσεις γίνονται με το πιο επιδέξιο χέρι (συνήθως το δεξί).
Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται ιδιαίτερα ο μαθητής στην εκμάθηση των μουσικών συμβόλων, καθώς δεν εμπλέκονται η γραφή και η ανάγνωση. Επιπλέον, η κίνηση του χεριού (ανοδική και καθοδική) μιμείται την κίνηση της φωνής και βοηθά ουσιαστικά στην εξοικείωση με τα μελωδικά διαστήματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου