Ο Κόνταϊ απομαγνητοφωνεί παραδοσιακή μουσική |
Τελειώνοντας, με την ανάρτηση αυτή, το μικρό αφιέρωμά μας στο σπουδαίο Ούγγρο μουσικοπαιδαγωγό και συνθέτη Ζόλταν Κόνταϊ, θα παρουσιάσουμε λίγα στοιχεία για την τρίτη, εξίσου σημαντική ιδιότητά του, αυτή του εθνομουσικολόγου.
Το 1905 επισκέφτηκε διάφορα χωριά της Ουγγαρίας και άλλων γειτονικών χωρών για να συλλέξει παραδοσιακά τραγούδια, ηχογραφώντας τα με ένα φωνόγραφο (phonograph cylinders). Είχε μακρόχρονη και δραστήρια συνεργασία με τον Μπέλα Μπάρτοκ για την έρευνα και μεθοδολογική αξιοποίηση του ουγγρικού φολκλόρ.
Οι συλλογές στοιχείων λαϊκού τραγουδιού διαφόρων χωρών (Ουγγαρία, Τσεχία, Ρουμανία, Βουλγαρία κ.ά.), από την πιο αυθεντική τους πηγή, αποτελούν το κύριο χαρακτηριστικό της τέχνης του Κodaly.
Ηχογραφώντας τις φωνές των γηραιότερων χωρικών που γνώριζαν την αρχαιότερη μουσική κληρονομιά της χώρας τους, κατέγραψε και μελέτησε με επιστημονικό τρόπο όλο το υλικό. Κατηγοριοποίησε όλες τις μελωδίες σύμφωνα με την έκταση και προχώρησε στην έκδοση τους σε τόμους με τίτλο Corpus Musicae PopularisHungaricae.
Σύμφωνα με τη θεωρία του για τη μουσική αγωγή, τα παιδιά αρχικά θα πρέπει να γνωρίσουν την
παραδοσιακή μουσική της πατρίδας τους και της πολιτιστικής κληρονομιάς που αυτή κουβαλά. Πίστευε ότι οι δεξιότητες και οι έννοιες που απαιτούνται για την καλλιέργεια της μουσικής παιδείας, ενυπάρχουν ακριβώς μέσα σε αυτή τη μουσική μητρική γλώσσα. Αναπτύσσοντας αυτές τις δεξιότητες, τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να σπουδάσουν και να εκτελέσουν τη μουσική τέχνη όλων των περιόδων και στιλ.
Σύμφωνα με τον Kodaly καλή μουσική σημαίνει γνήσια παραδοσιακή μουσική, αναγνωρισμένη από τους μεγαλύτερους συνθέτες.
Ο Ζόλταν Κόνταϊ και ο Μπέλα Μπάρτοκ |
Σε χωριό της Ουγγαρίας (1931) |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου